Breaking

vineri, 22 februarie 2019

de la colectie personala la muzeu al

 DE LA COLECȚIE PERSONALĂ LA MUZEU AL PARFUMULUI. INTERVIU CU VAL IACOB, OMUL CARE A ÎNCAPSULAT ISTORIA ÎN STICLE DE PARFUM


Prin 2014 auzisem întâia oară despre Muzeul Parfumului din România, concept care m-a intrigat și m-a făcut să visez deopotrivă. În aceeași perioadă, pasiunea mea pentru parfumuri începuse să crească, să prindă cu adevărat aripi. Totodată, colecționez la rândul meu miniaturi de parfum, micile mele bucăți de istorie vie, lichidă și frumos înmiresmată.





Un an mai târziu, mă aflam în Sinaia, într-un scurt concediu, iar spre bucuria mea, castelul Pelișor găzduia o expoziție a parfumurilor ce aparțin colecției lui Val Iacob, cel care a reușit să materializeze  oficial Muzeul Parfumului în România, în 4 decembrie 2014. Evident, nu am stat pe gânduri și am fost să văd expoziția, însă acest lucru nu m-a făcut decât să tânjesc după mai mult. Sticluțele de parfum m-au fermecat într-atât încât mi-am promis să merg cândva la București, pentru a vizita Muzeul Parfumului. Simțeam că mai sunt parfumuri care încă nu și-au dezvăluit tainele, iar eu sunt mereu dornică să ascult povești.





Dorințele se împlinesc câteodată, așa că în 2017 am ajuns la Beautik Haute Parfumerie, foarte entuziasmată din mai multe motive: aveam ocazia să văd în sfârșit mai multe exponate ale Muzeului Parfumului, acesta fiind amplasat în incinta parfumeriei, și totodată puteam să testez în voie noi și interesante creații parfumate. Despre experiența de atunci puteți citi mai multe AICI, unde am făcut o postare dedicată. 


Astăzi am pregătit ceva foarte special pentru voi, dar și pentru mine. Un interviu cu Val Iacob, omul din spatele conceptului Beautik Haute Parfumerie și mai ales, cel care ne-a dăruit de mai bine de patru ani încoace, privilegiul de a privi în ochi istoria, prin intermediul sticlelor de parfum. 


Adelina Tomescu: Care este prima sau cea mai dragă amintire legată de un parfum?


Val Iacob: Pasiunea pentru esențe și sticluțe rafinate exista încă din copilărie - mirosul de zambile, narcise și lalele al amintirii cutiei de pudra Caron pe care mama mea o folosea mi-a rămas întipărit în minte peste decenii. Odată cu deschiderea primului magazin Beautik, gustul pentru istoria parfumată a lumii a devenit tot mai pregnant, alchimia aromelor făcându-și loc din ce în ce mai mult în viața mea de zi cu zi.


Cum a început totul? Când s-a transformat colecția personală în Muzeu al Parfumurilor?


Eu și soția mea am început colecționarea acestor mici opere de artă urmându-ne pasiunea pentru frumos și creații artistice. În România există din ce în ce mai mulți oameni care își doresc astfel de obiecte artistice, iar în ultimii ani românii au început să aprecieze mai mult latura olfactivă a parfumeriei de lux. Punctul de referință care a determinat începerea acestei povești minunate a fost deschiderea primei parfumerii de lux Beautik Haute Parfumerie în 2006.


Care sunt cele mai interesante piese ale colecției? Dar cele mai vechi?


Mon Budoir de la Houbigant este parfumul cu care mi-am început colecția personală, în anul 2006 când eram în căutare de parfumuri noi pentru deschiderea primei parfumerii de lux Beautik Haute Parfumerie în România. Încă una dintre sticlele mele preferate, Eva de la Lubin, a fost concepută de Julian Viard. Acesta a fost unul dintre primii maeștri sticlari care a ridicat sticla la nivel de artă. Designul dopului acestei creații o întruchipează pe Eva așezată pe un șarpe încolăcit deasupra unei sticle în formă de măr. Finisajul cu patina sepia îi dă în plus un accent de rafinament și grandoare.


Cum era România prin prisma parfumurilor de odinioară?


Deoarece mă fascinează evoluția parfumeriei în România, cele mai prețioase articole din colecție sunt cele care au legătură cu istoria țării noastre: sticluțele și aromele care au reprezentat case de parfumuri prezente în țara noastră sau cele produse autohton. Parfumul Sublime din 1919 al casei Houbigant, colecția de peste 4000 de sticle românești, parfumul Arpege de la Lanvin sunt doar câteva din exemplele de arome de lux care au o însemnătate deosebită pentru mine. Mai mult, parfumurile pe care personalități ilustre ale istoriei României le-au îndrăgit reprezintă puncte foarte valoroase ale colecției personale. Parfumurile casei Houbigant, Quelques Fleurs sau Mon Budoir, au fost două dintre creațiile apreciate și îndrăgite de Regina Maria… istoria noastră viitoare reprezintă reflexia istoriei trecute.


Care considerați că este cea mai frumoasă epoca a parfumeriei?


Un loc aparte în colecție îl ocupă parfumurile românești, create în perioada cuprinsă între 1952 și 1989. În colecția noastră se regăsesc peste 4000 de parfumuri românești create în perioada menționată, de fabrici care astăzi nu mai există, precum Miraj. Sticluțele de parfum Roxana, București sau Romarta sunt vestigii ale unui epoci apuse, care însă se putea lăuda, cum prezentul din păcate nu poate, cu o producție importantă de parfum românesc și chiar cu exporturi în statele-prietene precum Rusia. Producția de parfum se făcea pe atunci în fabrici, iar unele dintre recipiente poartă amprenta producției de serie, unele având chiar și etichetele lipite invers. Imperfecțiuni pe care astăzi le ierți pentru că sunt mărturii ale unui timp trecut.


Mi-aș dori să avem din nou o industrie de parfumerie românească. Din păcate, creatorii români de parfumuri lucrează pentru marile case din străinătate pentru că în țară nu au unde și nici cum să își urmeze pasiunea. Mi-aș dori că tinerii să se întoarcă în țară și să reînvie parfumeria românească.


Revenind în timpurile moderne, cum sunt selectate brand-urile care ajung în parfumeriile Beautik?


În funcție de aromele în vogă, notorietatea brandurilor, note unice și îndelungi testări dar și vasta experiență în lumea parfumeriei putem decide ce parfumuri de nișă merită să ajungă pe rafturile parfumeriei noastre. Aromele parfumeriei de nișă sunt menite să exalte simțurile și să “însuflețească” pielea, transpunand luxul contemporan într-o garderoba olfactivă.


Credeți în ideea de ”parfum semnătură” sau în explorarea continuă a noi și noi creații?


Personal, cred în parfumul semnătură, ce îți face remarcată atât prezența cât și absența.


Cred în acele note și arome ce îți dau încredere în ține, indiferent de zi sau situație.


Nu îmi displace nici idea de a combină diferite creații, amănunt ce intensifica sentimentul de unicitate.



Voi ați avut prilejul să vizitați Muzeul Parfumului?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu